Cyklotrasy kutnohorska

Jedinečné cyklotrasy pro kutnohorsko (Kutná Hora a okolí) - přes 40 cyklotras s maximem informací.

15. května 2018 19:00
by Igor
0 Komentáře

Rady pro cestování na kole

15. května 2018 19:00 by Igor | 0 Komentáře

Rady pro cestování na kole

Kam

Rozhodněte se, kam pojedete a pomocí strýčka Googla si zjistěte podrobnosti o daném místě.

S kým

Pojedete s některou z cestovních kanceláří nebo pojedete individuálně? Pokud jedete s dětmi, zajistěte, abyste měli sebou náhradní jídlo a pití a aby děti měly na krku kartičku s telefonem a adresou vašeho ubytování a údaji o očkování proti tetanu a seznam léků způsobujících alergie. S dětmi se domluvte, co mají udělat, kdyby se ztratili.

Jak

Pokud pojedete s CK, tak není co řešit. Pokud jedete vlakem můžete použít Elektronický jízdní řád a v tom případě se také podívejte jak přepravovat kolo. V každém případě nezapomeňte na veškerá rizika spojená s cestou a podívejte se na nabídku pojištění.

Do jakých podmínek

Podívejte se i na počasí v daném místě, abyste byli co nejlépe připraveni.

Co sebou

Poučte se z cestopisů od jiných, recenzí, serverů o cestování, jak se na cestu vybavit a s čím počítat. A pokud potřebujete doplňky a oblečení prohlédněte si co vám nabízejí obchody.

Poučení a příprava

Přečtěte si cestopisy těch zkušenějších a něco o zdraví a výživě v daném místě (týká se ciziny). A nezapomeňte na zákony v daném místě.

Pojištění

Individuálně nebo s CK?

To zda pojedete sami nebo s cestovní kanceláří záleží na vaší nátuře (někomu - třeba jako mně - totiž dělá potěšení se na cestu připravovat). Tady vám nabízím pár bodů k zamyšlení:

Individuálně S cestovní kanceláří (CK)
Jste svým pánem a nemusíte dělat kompromisy. Jste vázáni na pevný program a na ostatní účastníky zájezdu a program CK, který je vyroben pro průměrného konzumenta nebo naopak pro velmi náročného konzumenta.
Musíte si shánět informace (mapy, literaturu apod.), vytvořit itinerář. Nemusíte se starat o itinerář.
Zrušíte-li cestu na poslední chvíli, neztrácíte peníze, protože neplatíte zálohy. Vaše zálohy přijdou vniveč, zrušíte-li zájezd na poslední chvíli.
Vybíráte si své spolucestující. Své spolucestující si nevybíráte.
Problém je s domluvením se v cizích zemích. V cizích zemích vám většinou pomůže tlumočník.
Musíte se postarat o ubytování, stravu, pojištění. Ubytování, strava a pojištění je na CK.
Musíte myslet na náhradní díly a servis vůbec. O servis se stará CK.
Svou trasu ujet musíte. Pokud nemůžete, CK vás do cíle nějak dopraví.
Prý je to levnější než cestovní kancelář. Prý je to levnější než individuální cestování.

Také si vyberte zda chcete pořádat

... hvězdicové vyjížďky

z jednoho místa každý den vjíždíte do okolí a pak se zase vracíte. Nemusíte sebou tahat bágly, večer vás čeká známé prostředí.

... etapové vyjížďky z místa na místo

Tady je už potřebné mít zajištěn určitý servis a mít sebou bágly.

Dálková cykloturistika

Dálková cykloturistika si samozřejmě vyžaduje zcela jiný typ jízdy než normálně - jde o to dojet včas a v pořádku na předem určené místo. Nezapomeňte si dokumentovat vaše výlety - v dnešní době to není problém.

Mapy

Pokud používáte papírové mapy. pak si je vybírejte podle toho, zda se vám lépe orientuje v mapách Shocart nebo KČT a hlavně podle toho, kolik map potřebujete na daný region. Nespoléhejte na navigaci v mobilu - ne vždy a všude jsou podrobné mapové informace navigaci k dispozici - takže některé cesty a detaily mohou chybět!

Před vlastním dálkovým výletem

  • Zabezpečte si cestovní doklady a jezdíte-li v okolí hranic nezapomeňte na pas - hranice přejedete, ani nevíte jak.
  • Vyřiďte si cestovní pojištění (pojištění léčebných výloh při cestách do zahraničí, pojištění úrazové, pojištění zodpovědnosti).
  • Myslete na každý detail.
  • Než vyrazíte, pak nezapomeňte během dlouhých zimních večerů si připravit – třeba s pomocí internetu – tento tréninkový pobyt, třeba s cestovní kanceláří. Hlavně si však nezapomeňte nechat dát kolo do pořádku - doporučuji vám najet ještě před odjezdem (či odletem) alespoň několik desítek kilometrů, abyste vychytali hlavně větší „mouchy“. A pokud nepojedete s cestovkou, která zajišťuje mechanika a náhradní díly, doporučuji si vzít základní náhradní díly a nářadí, abyste byli schopni si drobné opravy udělat sami.

Jízda s bagáží

Pokud hmotnost bagáže přesáhne 15 - 20 kg, pak se ji snažte rozdělit, aby se rovnoměrně zatížilo přední i zadní kolo. Posunutím těžiště dopředu se lépe drží stopa. Zavazadla by tedy neměla vadit při šlapání, neměla by zabraňovat ovládání (brašny na řidítkách) a neměla by zhoršovat stabilitu jízdy. Zavazadla umisťujte níže, ne výše (ale pozor, každé zavazadlo by mělo být umístěno přibližně na středu náboje - posunete-li například zadní zavazadlo příliš dozadu, i když je nízko dojde k rozkmitání při prudkém záběru). Přesvědčit se o tom, jak dobře zavazadla drží se můžete tím, že obrátíte kolo vzhůru nohama  - zavazadla by měla držet jako přišitá. Řidítka by měla vždy zůstat volná!

Kolo

Kolo musíte častěji kontrolovat a dotahovat součásti, protože větší zátěží více trpí. Náklad by měl být rovnoměrně rozložen jak po stranách, tak na zadní a přední kolo - lépe je mít větší zátěž na předním kole.

Řidítka

By měla nabízet více možností úchopu (rohy).

Kola

Ráfky by měly být dvouplášťové s vložkami a 36 děr. Co se týče rozměrů: 26 palců je tužší než 28 palců. Dráty nezeslabované 2 mm. Šířku pláště a dezén volte podle terénu jakým pojedete. Dobré jsou blatníky.

Brzdy

Měly by být seřízené a účinné.

Řazení

Musí být jednoduchého systému, snadno opravitelné, spolehlivé.

Vidlice

Na odpruženou vidlici se špatně dává bagáž (navíc se musí naštelovat na jinou hmotnost), navíc se spotřebuje mnoho energie při kmitáních (pokud se nedá zablokovat).

Sedlo

By mělo být pohodlné, už vysezené - nekupujte si nikdy nové před jízdou.

Rám

Musí musí být pevný a tuhý, s delší geometrií. na jeho hmotnosti až tolik nezáleží. Důležité jsou návary na uchycení nosičů, blatníků a bidonů.

Nosiče

Musí být pevné a tuhé, s kvalitním lakem, zaslepenými otvory a antikorozními součástkami. Také musí být variabilní pro uchycení různých brašen.

Brašny

Náklad musí být vyvážený - nejtěžší věci dospod, lehčí a objemné věci nahoru. Hlavně by měly jít dobře uchytit a být vodotěsné (švy zavařené páskou z vnitřní strany).

Co sebou - doplňky (vyberte si co je opravdu nutné, něco platí pouze pro několikadenní výlety)

Následující vybavení je doporučené. Jiné vybavení potřebuje biker, který jezdí v parku ve městě a jiný, který se vydá na 100 kilometrovou vyjížďku do neznáma a jiné ten, kdo se vydá na cestu do dalekých končin.

  • Nezbytné
    • Píšťalka,
    • mobil,
    • občanský průkaz nebo pas,
    • osvětlení přední (snímatelné přední světlo může dobře posloužit jako baterka),
    • osvětlení zadní (blikačka),
    • přilba,
    • rukavice,
    • brýle,
    • pláštěnka,
    • náhradní láhev s vodou (ať už pro okamžik, kdy nebude nikde pití k mání nebo pro případ havárie - omytí ran).
  • Pro zdraví
    • Náplasti,
    • dezinfekční prostředek,
    • obvaz(y),
    • spínací špendlíky nebo sponky,
    • nůžky,
    • léky proti bolesti a horečce analgetika-antipyretika,
    • prostředek proti bodavému hmyzu a proti klíšťatům,
    • dezinfekční oční kapky,
    • léky na zažívací potíže (proti překyselení žaludku, proti zácpě, proti průjmům).
  • Pro stravování
    • Jídlo pro případ nejvyšší nouze (čokoláda, tyčinky, sůl apod.),
    • zápalky,
    • nůž s otvírákem,
    • lžíce, ešus,
    • vařič.
  • Oblečení
    • Náhradní suché prádlo (alespoň ponožky a tričko) v případě dlouhé vyjížďky do neobydlených končin (po půl hodině deště jste mokří tak jako tak); pokud jedete na hory, pak si vezměte i rukavice, čepici, dlouhé kalhoty atp.,
    • plavky (v létě),
    • větrovku.
  • Náhradní díly
    • Pumpička,
    • náhradní duše,
    • kus staré duše na opravy proražených plášťů,
    • lepení,
    • montážní páky,
    • centrklíč,
    • imbus klíče,
    • nýtovač,
    • menší kleště,
    • náhradní brzdové špalíky,
    • náhradní brzdová lanka (v případě dlouhých vyjížděk),
    • pláště (kevlarové nejlépe),
    • dráty a niple,
    • je dobré si jich vzít pár matek a šroubků od každé velikosti běžné na vašem kole,
    • náhradní články k řetězu.
  • Hygienické potřeby
    • Krém na opalování,
    • kartáček na zuby, mýdlo,
    • zásyp či mast na místa "choulostivá".

Havárie

Pokud dojde k havárii, snažte se uklidnit, ošetřit nejhorší zranění. Doporučuji na rizikové jízdy jezdit s přilbou v rukavicích a s mobilem a vůbec nejlépe alespoň ve dvou.